poniedziałek, 13 czerwca 2016

4 patenty na wekowanie przetworów i pasteryzowanie słoików

Lato już do nas już prawie zawitało
i owocami i warzywami nas przywitało.
nim się obejrzymy nastanie zima
a kto się nie narobi ten przetworów " ni ma"
Babcia mamę nauczyła a ona mnie
więc co lato wekować mi się chce.
Mam 4 sprawdzone patenty
aby słoik na lata był zamknięty !








Najważniejsza sprawa to słoiki dobrze umyte i wysuszone
a zakrętki nie uszkodzone lub nowe dopiero kupione.
wystarczy wlać ciepłej wody, zakręcić - aby stare sprawdzić czy trzymają
 wlewamy ciepłej wody, odwrócimy i nie ciekną to na przetwory się nadają

Pasteryzacja niszczy wszelkie drobnoustroje
drożdże, bakterie i zastoje. 
Na wielu stronach zaleca się słoików uprzednie grzanie
lecz ja tak nigdy nie robiłam moje Panie. 
a wekuje sama już dobre 4 lata 
i troszeczkę poznałam tego świata 

 1 patent 

Owoce starannie myjemy
i w garnku cukrem zasypujemy
gdy puszczą sok to drogie Panie
czas na ich ugotowanie.
Można w całości , można zblendować
one swój smak potrafią zachować.
Trzymamy na gazie, aż do zagotowania
i czas na gorąco do słoików przelewania.
Słoik mocno przez ścierkę zakręcamy
i do góry " dupką" odwracamy.
Tak na noc do ostygnięcia zostawiamy
a rano czy pokrywka wklęśnięta sprawdzamy.
Jeżeli pyka to zjedzcie na bieżąco
taki dżem lub sok wygląda zachęcająco.


( zdjęcie zrobione po ostygnięciu - normalnie nasza zawartość spada na dół, aż do zakrętki i "dupka" jest pusta)

2 patent

Mój ulubiony patent to gotowanie
idealny na długotrwałe zamykanie.
Potrzebujemy garnek wysoki
najlepiej aby był szeroki.
przetwory wlewamy w słoiki jednakowe
zakręcamy, wkładamy na ściereczkę i prawie gotowe.
Wodę wlewamy do 3/4 wysokości słoików i przykrywamy
Wodę do wrzenia na dużym ogniu doprowadzamy.
A potem ogień przykręcamy
i tak godzinę na gazie trzymamy.
Wszystko pod przykryciem trzymamy do wystygnięcia
następnie nadają się już do wyjęcia.
Zanosimy do piwnicy i chowamy
a zimą łakociami się zajadamy.





 3 patent 

Wekowanie w piekarniku to prosta sprawa
i zmieści dużo słoików na raz ta zabawa.
Najlepiej je na blachę ustawić
niż się później w sprzątanie bawić .
Nakładamy przetwory zostawiając 2-3 cm od góry
dzięki temu nie " wybuchnie nam w chmury"
Nastawiamy piekarnik z góry i dołu grzaniem
i zostawiamy na 130 stopni nastawianiem
przez 60 minut pasteryzujemy
a później ostygnięte wyjmujemy.






4 patent 

Pasteryzacja w zmywarce to niebywała wygoda
wiele słoików na raz pomieści ta metoda.
Nie musimy pilnować czy nie kipi nam wrzątek
oraz przy nalewaniu nie poparzymy rączek .
Wystarczy ustawić program najwyższej mocy
i nie musimy ich trzymać tam całej nocy.
Pamiętajcie że dla słoików temperatura odpowiednia
to gdy jest większa od 60 a mniejsza od 100 to nie brednia.
Oczywiście nie wrzucajcie do prania tabletki
bo efekt nie będzie lekki :)










Czy wy przetwory robicie same 
czy wolicie te w sklepie kupowane ?

A jakie macie sprawdzone metody ?

28 komentarzy:

  1. Robie sama bo są pyszniejsze i wszyscy u nas zajadaja dżemy soki :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zawsze robię sama i nie pasteryzuje tylko właśnie zalewam gorące i zostawiam na noc najczęściej. Ale patent ze zmywarka mi się podoba tylko ciekawe czy na ogórki się nada...?

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale czad...nie wiedziałam że w zmywarce też można 😁

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można, śledź naszego bloga, a jeszcze wiele mamy ciekawych patentów :)

      Usuń
  4. Ale czad...nie wiedziałam że w zmywarce też można 😁

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można, śledź naszego bloga, a jeszcze wiele mamy ciekawych patentów :)

      Usuń
  5. Ja również o zmywarce nie słyszałam - toż to szok 😊

    OdpowiedzUsuń
  6. nie wiedzialam ze w zmywarce i piekarniku tak mozna , co prawda nie robie przetworow ale milo sie dowiedziec czegos nowego :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie wpadłam na piekarnik i zmywarkę :-D a już tyle lat się męczę 😃

    OdpowiedzUsuń
  8. Ale żeby w zmywarce albo piekarniku pasteryzowac sloiki? Dobre patenty ☺

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie wpadłabym na taki swietny pomysł 😊

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie wpadłabym na taki swietny pomysł 😊

    OdpowiedzUsuń
  11. Super patenciki hehe nie pomyślałabym aby wstawić do piekarnika lub zmywarki :D My robimy sami w domku standardowo w garnku :D Kupowanych takich rzeczy nie bierzemy pod uwagę ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Patenty wytestowane ;) ... zastanawiałam się co będzie, jak do zmywarki jednak wrzucimy tabletkę ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. myślę, że mogą się otworzyć, zresztą nie chciałabym mieć słoików z chemią :)

      Usuń
  13. Zabiłaś mnie tą zmywarką 🤣
    Nigdy bym na to nie wpadła :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. A ogórki korniszony też można w zmywarce ? Jak tak to jaki czas ustawić?

    OdpowiedzUsuń
  15. A ogórki konserwowe też można? Jak tak to jaki czas ustawić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też bym chciała wiedzieć. Dzisiaj będę robiła przetwory z ogórków i myślałam o pasteryzacji w zmywarce.

      Usuń

Dziękujemy za każde słowo - Rozgość się na naszym blogu - Agnieszka i Kinga